Groente, fruit en pure chocolade goed voor bloeddruk!
Uit een Franse studie blijkt dat een hogere consumpte van groente en fruit de bloeddruk bij ouderen minder doet oplopen.
Aan het onderzoek vanmen 2341 personen deel met leeftijden van 35 tot 63 jaar. Informatie over de 24-uurs voeding werd herhaaldelijk verkregen gedurende het eerste jaar van de onderzoeksperiode. Gedurende de gemiddelde periode van 5.4 jaar dat de deelnemers werden gevolgd, steeg de bovendruk gemiddeld met 9.3 mmHg en de onderdruk met gemiddeld 4.5 mmHg. Bij nadere analyse van de onderzoeksdata bleek een hogere consumptie van groente en fruit verband te houden met de lagere waarden bij aanvang van het onderzoek.
Uit een ander onderzoek dat werd gehouden onder 44 personen tussen 56 en 73 jaar met een verhoogde bloeddruk, bleek dat de groep die dagelijks 6.3 gram pure chocolade kreeg, na 18 weken een een lagere onderdruk te hebben. In pure chocolade zit het stofje polyfenolen (plantaardige stof die antioxidatieve werking hebben).
Bij de groep die witte chocolade at, trad deze positieve verandering niet op. Witte chocolade bevat geen polyfenolen (en ook geen cacao).
Gunstige bijkomstigheid was dat de proefpersonen geen gewichtstoename, verandering van de vetzuurconcentratie, glucose of oxidatieve stress hadden.
Voor recepten waarin pure chocolade wordt verwerkt, kunt u altijd terecht op onze website Doxys.
Bronnen:
The American Journal of Clinical Nutrition 2007; 85(6):1650-6
Jama 2007; 298(1):49-60
Deze post werd geplaatst op en Gepost in Voeding/Trends, Gezondheid. U kunt elke reactie op deze post volgen via de Atom feed. .