Gastspreker, tijdens een wetenschappelijke workshop daar, was de Engelse professor David Kennedy die meerdere onderzoeken heeft gedaan naar het verband tussen voeding en ons brein, meldt het AD. Zo liet hij 81 kinderen twaalf weken lang multivitaminen en mineralen slikken en tussendoor psychologische tests doen op de computer. Het bleek dat de snelheid van denken omhoog ging en de verwerking van taken sneller. „Het lijkt wel of hersenen gezonde voeding belonen door beter te presteren,” aldus Kennedy. Uit studies van de afgelopen decennia blijkt dat een tekort aan vitaminen en mineralen kan leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen, een slecht werkend geheugen, depressie en slapeloosheid. Al moeten we in het doorvoedde Nederland zes weken lang ernstige vitaminetekorten hebben, willen we tegen deze problemen aan lopen. Tekorten aanvullen door het gebruik van supplementen betwijfelt Kennedy nog. „Het is te vroeg om te zeggen of we voor betere resultaten aan de supplementen moeten. Misschien in de toekomst als we meer weten. Nu geloof ik nog in gewoon gezond eten met groente en fruit.”
Wellicht zijn de supplementen in de toekomst wel nodig. Professor dr. Marcela Gonzáles Gross, verbonden aan de Madrileense universiteit, keek in heel Europa bij duizenden jongeren op het bord. Het bleek dat de adolescenten onvoldoende gezonde mineralen en vitamines binnenkrijgen. „Zo belanden we straks in de gevarenzone. Slecht eten betekent slechte cijfers of school.”
Bron: De Telegraaf
Deze post werd geplaatst op en Gepost in Voeding/Trends, Gezondheid, Kinderen. U kunt elke reactie op deze post volgen via de Atom feed. .
